De haat van Ali

 door Marc Appels 


Zo’n tien jaar geleden vertelde een socioloog me dat het verschil tussen Jan en Jan-Jaap nog steeds lichtjaren groter is dan het onbegrip tussen Jan en Ali.

Ruim twintig jaar geleden, in 1995, kwam de film La Haine (De Haat) uit van schrijver en regisseur Mathieu Kassovitz. Een zwart-wit film, die vierentwintig uur in het leven van drie jongeren in de ( toen al!) verpauperde buitenwijken van Parijs beschrijft. Joodse Vinz, Arabische Saïd, en zwarte Hubert vormen hierin een apart driemanschap, dat ‘gezamenlijk’ de uitzichtloosheid en de trieste sociale omstandigheden van hun bestaan en omgeving karakter geeft.

De film geeft ook een duidelijk verband tussen sociale achtergronden en de dagelijkse realiteit in de achterstandswijken. Zo duidelijk, dat bij de ‘riots’ in Parijs in oktober en november 2005 meteen in alle media en door experts werd aangegeven dat (jeugd)werkloosheid, sociaal-economische achterstand, rassenhaat, wederzijds onbegrip en de problematiek van met name de Afrikaanse tweede generatie ‘immigranten’ de basis vormden voor deze riots. De (Engelse) Wikipedia meldt hierover wel een ‘strong identification with Islam’, maar de realiteit van die dagen was, ook en vooral in de commentaren in pers en media, dat het niet of nauwelijks ging over Islam en religie.

Tien jaar na de film deden wel degelijk Joodse, Arabische, zwarte, christelijke en politiek linkse jongeren mee aan de opstanden. Zij vonden elkaar in de gezamenlijk sociaal-economische en sociaal-politieke achterstand die zij ondervonden. Nog eens tien jaar later, in 2015, vond de ‘Eerste Verschrikking’ wéér plaats in Parijs. En het was meteen IEDEREEN duidelijk. Hier zit IS achter! Dit terwijl Molenbeek, de plaats van herkomst van de meeste daders, dan wel een ‘deelgemeente’ van Brussel wordt genoemd, maar in feite gewoon eenzelfde buitenwijk is als bij Parijs, met dezelfde basisproblematiek.

Ondertussen weten we allemaal dat juist de jeugd zoals in La Haine beschreven wordt de laatste tien jaar steeds vaker naar de ‘verkeerde imams’ heeft geluisterd. Met als belangrijkste onderliggende reden dat de sociale opvangnetten in diezelfde jaren in Frankrijk, België en zeker ook in Nederland steeds verder zijn afgebouwd.

Nu, een jaar verder en na de ‘vluchtelingencrisis’, Syrië-gangers, Nice, Duitsland, de coup in Turkije en de wrede moord op een katholieke Franse priester heeft Jan en Alleman het meteen weer duidelijk: IS! Maar zelfs IS en de gehele extreme kant van de Islam én het Gristendom hebben als ontstaansreden die sociaal/economische achterstand! Het gaat heel belangrijk worden dat we dit gaan en blijven beseffen. Anders dreigt een nieuwe KruisOorlog, en daar is niemand bij gebaat.



Reageer